Ez egy hosszabb bejegyzés lesz, de szerettem volna Neked összefoglalni a saját tapasztalataimat és tanácsaimat az esküvő szervezéssel kapcsolatban. Ne feledd ez a nap rólatok szól, ezért most ne foglalkozz másokkal, hogy mit gondolnak, milyen gondjaik vannak, csak azzal foglalkozz, hogy jól érezzétek magatokat a nagy napon!
Mikor kezdd el?
Azt mondják, hogy érdemes 1-1,5 évvel az esküvő dátuma előtt elkezdeni a szervezést, így marad idő mindent alaposan átgondolni, és jó döntéseket hozni. Mi 3,5 hónap alatt szerveztük meg az esküvőnket, így a hosszútávú tervezésről nem tudok nyilatkozni, de az bitos, hogy a szűk határidő miatt kellett hoznunk olyan döntéseket, melyek egyrészt drágították az esküvőt, másrészt nem volt időnk többször átgondolni a döntéseinket, így utólag bármennyire is csodálatos nap volt, egy pár dolgot azért másként csinálnék. Persze ez a mi döntésünk volt, így nem panaszkodom, mert tényleg ez volt életünk egyik legszebb napja.
Esküvőszervező – vs saját szervezés
Mindkettőnek megvan az előnye, de igazából két dolog fogja eldönteni, hogy melyiket választjátok: mennyi pénzetek van rá, és milyen gyorsan kell megszervezni az esküvőt. Mi felkerestünk egy esküvőszervezőt, de ezzel egyidőben meg is találtuk az esküvői helyszínünket, ahol minden szervezést levettek a vállunkról, így nem volt szükségünk külön esküvőszervezőre. Fontos viszont, hogy mielőtt döntesz kérj több szervezőtől is ajánlatot, hogy biztosan a legjobb árat kapd! Ennél viszont még fontosabb, és ez minden szolgáltatóra érvényes, hogy személyesen is találkozni kell velük. Fontos, hogy megértsék pontosan mit szeretnétek, Nektek is szimpatikus legyen az adott szolgáltató és könnyen együtt tudjatok működni. Ezért mindenképpen javaslok egy 20-30 perces rövid ismerkedős beszélgetést a lehetséges szolgáltatókkal, hiszen belük együtt fogtok dolgozni kb egy évig, és ők fognak felelni azért, hogy életetek egyik legfontosabb napja zökkenőmentesen menjen.
Ha a saját szervezés mellett döntötök, akkor minden családtagot, barátot mozgósítsatok, akit csak lehet. Ez egy óriási feladat és nagyon sok olyan rész van, amire nem is gondoltatok.
Még egy dolog: a facebookon több esküvőszervezős csoport is van, ezekből a legnépszerűbb a Menyasszonyi csevegő. Itt Magyarország kb. összes menyasszonyát megtalálod, akik szívesen segítenek, ha elakadtál a szervezéssel. Hihetetlen aktív ez a közösség, és tényleg kapsz választ a kérdéseidre. Az esküvő után pedig általában a legtöbb menyasszony egy rövid élménybeszámolót is készít, így tanulhatsz mások tapasztalataiból. Én egy darabig passzív megfigyelője voltam a csoportnak, de amikor igazán szükségem volt segítségre, feltettem a csoportban a kérdésem, és 3 óra leforgása alatt kb. 30 válasz érkezett. Egyébként sok szolgáltató is tagja a csoortnak, így ha unod már a “guglizást” akkor postolj egyet a csoportba és várd a szolgáltatók ajánlásait!
Mit rendezz le jóval az esküvő előtt?
Először is kezdj az időponttal és a helyszínnel. Innen indul minden. Minden szolgáltató ezt fogja tőled először megkérdezni, hogy mikor is lesz a nagy nap. Mi például mindenképp nyári esküvőt szerettünk volna, de nem nyár közepén, amikor mindenkiről leolvad a ruha, hanem egykellemesebb késő nyári napra gondoltunk. Így esett a választásunk augusztus végére, de akkorra már foglalt volt a választott helyszínünk, ezért egy héttel csúsztattunk, és szeptember 2 lett. Ekkor is még tökéletes volt az idő, kellemes meleg volt, de nem sültünk meg. Sajnos délutánra eleredt az eső, de ekkor már benti helyszínen voltunk, így ez nem rontott az élményen.
A helyszín választáshoz először azokat a helyszíneket nézzétek végig, ami Nektek valamiért különleges. Például ott kérték meg a kezed, vagy ott randiztatok először, ott csókoltátok meg egymást először és így tovább. Nekünk például Balaton volt egy ilyen szívünk csücske helyszín, de végül a logisztika miatt Budapesthez közelebbi helyszínt választottunk. Igen ezt is érdemes latba vetni, hiszen bármennyire is rólatok szól ez a nap, a vendégseregnek valahogy oda kell jutni, és egy éjszakát el is kell tölteniük ott, így ezzel is számoljatok a helyszín választásnál.
Étterem, vagy rendezvényterem? Ez is egy érdekes kérdés, ugyanis ha sok időtök van, akkor belefér, hogy mondjuk egy rendezvénytermet béreljetek ki, és külön dekoros legyen, aki a díszítésért felel, illetve külön tudjátok az ételeket is hozatni, ha a rendezvényterem tulajdonosának nincs ilyen szolgáltatása. Míg ebben a megoldásban nagyobb a kreatív szabadság, addig valószínűleg megdobja a költségeket, és emellé még több szolgáltatót össze is kell hangolni, hogy együtt tudjanak működni.
A pinterest lesz a legjobb barátod
Ha megvan a helyszín és a dátum, akkor jön az eszeveszett tervezés. Mi legyen a téma, mi legyen a domináns szín, milyen dekor legyen és így tovább. Ehhez nincs jobb eszköz, mint a pinterest. Milliónyi ötletet találsz itt az esküvő dekorációtól elkezdve a körmöd színéig mindent. Én speciel minden szolgáltatóhoz úgy mentem, hogy be volt készítve a pinteresten mentett kép, és megmutattam mit szeretnék.
Ne félj segítséget kérni!
Egy fontos dolog az esküvőszervezés kapcsán, hogy igenis szükség van segítségre. Rengeteg a feladat, és mindent nem tudtok ketten elintézni, főleg munka mellett. Ezért érdemes a család, illetve a barátnők segítségét igénybevenni. Főleg ha terveztek esetleg kézzel készített ajándékokat, díszeket stb. Ez egy kifejezetten jó kis csajos esti program. Mi például anyukámmal és a hugommal egy pár pohár bor társaságában készítettük a meghívókat, közben pedig tervezgettük az esküvő részleteit. Hihetetlen jó kis este volt 🙂
Ajándékok
Megmondom őszintén én személy szerint nem hiszek ebben az ajándékozás dologban.Nálunk nem is volt és nem ishiányzott. Persze ez egy nagyon szép gesztus, nálunk viszont az is közrejátszott, hogy már az időbe sem fért volna bele plusz kb. 80 kis ajándék legyártása. De ettől függetlenül láttam jó ötleteket, pl. kis fa hűtőmágnes, amire decoupage ragasztóval az ifjú pár képe volt ragasztva. Aztán láttam olyat is, hogy kis mini cserepes virágot kapott minden vendég. Pinteresten ehhez is rengeteg ötlet van.
Szolgáltatók
Minden szolgáltatónál fontos a személyes találkozás, és az összhang, ezért erre ne sajnáljátok az időt. Mi kaptunk hideget meleget, amikor fotóst és videóst kerestünk, rengeteg szolgáltatót felhívtunk. Volt akinél kifejezetten lehetett érezni, hogy teljesen el van havazva, és kb darabra méri az ügyfeleit, semmi személyes nem volt benne. Így vele nem is találkoztunk. Végül a választott fotósunkkal óriási szerencsénk volt, mert nagyon odafigyelt ránk. Szuper képeket készített, és végig azt tartotta szem előtt, hogy minden fontos pillanatot a lehető legjobban el tudjon kapni. Imádtunk vele dolgozni. A videósaink egy kisebb csapattal érkeztek, volt drónos videózás is, sőt akár facebook közvetítést is lehetett volna kérni, de ezt nem vettük igénybe. Tulajdonképpen mi minden szolgáltatónkkal nagyon meg voltunk elégedve, hiszen tényleg az ár mellett egy dolog számított: hogy meglegyen az összehang. Árak tekintetében én azt mondom, hogy pl. egy fotózás közel 300.000 Ft-ért rettentő drága, még Budapesten is, ahol alapból az esküvői árak magasabban vannak, mint vidéken. A reális ár budapesti viszonlatban az átlag 200.000 körüli összeg mind a videóra, fotóra, és ceremónia mesterre, vagy vőfélyre. Ennél feljebb szerintem nem érdemes menni, annál is inkább, mert jóval ez alatt is zseniális szolgáltatókat lehet találni.
Általában a legtöbb szolgáltató kér valamennyi előleget (kb. 10-20%-ot), a fennmaradó részt pedig az esküvő végén, vagy fotós videós esetében az átadott képek és videók után kell fizetni.
Fontos, hogy az esküvőn a szolgáltatókat is meg kell vendégelni, hiszen nem várhatod, hogy akár délelőttől, vagy kora délutántól egészen hajnalig étlen szomjan dolgozzanak. Rendszerint nekik egy külön asztal van, és külön szolgáltatói vacsora, ami valamivel olcsóbb szokott lenni, mint a rendes vendég vacsora. Nekik is számoljatok fejenként itallal és étellel is!
Mégegy dolog, ami fontos lehet: készülj fel rá, hogy a zenekart, a ceremóniamester, a sofőrszolgálatot -ha másképp nem állapodtatok meg- még az esküvőd estéjén ki kell fizetnek, ezért ügyelj, hogy vagy legyen nálad készpénz, vagy a menyaszonytáncból összegyűlt pénzből különíts el a szolgáltatókra. Legtöbb esetben pedig a vendéglátóhelyet is másnap reggel kell rendezni, ezért erre is készülj fel!
Fotózások
Az esküvői fotózásnak három része van. Van egyszer a jegyesfotózás, amikor egy számotokra kedves helyszínen készítenek rólatok profi fotókat. Mi nagyon féltünk ettől, mert nem nagyon szeretjük, ha fotóznak minket, de meglepetésünkre nagyon is élveztük. Végig nevettünk, viccelődtük, lényegében eltöltöttünk egy tök romantikus délutánt és a végére szuper képek estek ki belőle.
Aztán van a kreatív fotózás, ami lehet az esküvő előtt már felöltözve, vagy az esküvő másnapján, ha a nagy napon nem akartok még ezzel is vesződni. Mi aznapra tettük, mert másnap tudtuk, hogy nem lesz már meg a hangulat, ráadásul szerettünk volna egy “first look” képet, amikor a vőlegényem először lát meg a menyasszonyi ruhában. Szerintem jól el kapta a fotósunk a WOW élményt 😀
A harmadik pedig az esküvő közbeni fotózás, amiko rminden lépésetek és fontos pillatatot megörökít a fotós a készülődéstől egészen az utolsó táncig. Közben persze a ceremónia után még vannak családi képek is, amikből szuper kis emlék albumokat lehet összeállítani, illetve nagymamáknak, szülőknek a lehető legjobb ajándék. 🙂
Smink – Ruha – Fodrász
Először is a sminkesedet jó előre foglald le, hiszen az esküvőszezon előtt időpontot kapni szinte lehetetlen. Ha van bejáratott sminkesed, akkor mindenképp őt keresd meg, ha pedig nincs, akkor őt kérd meg, hogy ajánljon valakit, hiszen benne megbízol, így biztos lehetsz benne, hogy olyan embert fog Neked ajánlani, aki hozzá hasonlóan minőségi munkát végez.
Ha ez megvan, akkor mindenképp beszéljetek meg egy időpontot a próbasminkre, sőt akár kettőre is, hogy biztosan olyan legyen a sminked, ami passzol a ruhádhoz, és a személyiségedhez. Fontos, hogy ha lehet ne az esküvő előtt egy héttel menj mélytisztításra, ezt legalább egy hónappal előtte tudd le, hogy a bőrödnek legyen ideje gyógyulni. Ha műszempillád van, akkor erre is foglalj időpontot az esküvő előtt kb. 3 nappal. Ekkorra érdemes a szemöldök igazítást, bajuszgyantát és egyéb aprócska kis kezeléseket időzíteni.
A ruha választás volt számomra a leghosszadalmasabb procedúra ugyanis vagy 30 helyet felhívtam, mire kaptam időpontot 3 szalonba. Nálam mondjuk probléma volt, hogy anyukám és a hugom Pécsről jöttek Budapestre, így nem volt rugalmas a ruhapróba időbeosztás, kineveztünk 3 napot, és ebbe kellett beleférnünk. Én végül a Love szalonból béreltem, ahol szuper kedvesek és segítőkészek voltak velem végig. Több szalonban is jártam, de ott sajnos vagy nem tetszett a ruha, vagy nem tetszett az eladó hölgy hozzáállása. A Royal szalonokat még szívesen megnéztem volna, de ők a webes időpont kérésem után több nappal hívtak vissza, hogy amúgy mikor mennék, amikorra már megvolt a választott ruhám.
Mindenképp vigyél magaddal valakit a ruhapróbára! Akár barátnőt, akár családtagot, de legyen ott valaki, aki segít választani. Mielőtt időpontot kérsz ruhapróbára, nézd végig alaposan a ruhaszalon oldalát, és jelöld be magadnak melyik modellek tetszenek. Ezt sokszor kérik is az eladók, hiszen összesen 60 perced van próbálni, és nem is gondolnád milyen hamar elmegy az az idő 1-2 ruhára.
Menü
A menünél külön étel és italcsomagot kell összeállítanotok. Ha egy vendéglátóhelyen lesz az esküvő, akkor könnyebb dolgotok van, hiszen akkor tudnak segíteni a menü választásban is. Persze előbb azt sem árt eldönteni, hogy svédasztalos, állófogadásos, vagy tálszervizes megoldást szeretnétek. aLeggyakrabban valamilyen húsleves szokott lenni (mégse csöppenjen már rá a gulyásleves a menyasszonyi ruhádra) illetve különböző sültek, bőségtálak. Ne felejtsétek el végiggondolni, hogy a vendégek között van-e vegetáriánus, glutén érzékeny, cukorbeteg, stb. Mi a vegetáriánusoknak kértünk külön ételt, hiszen csak húsételek voltak a menüben, így nekik külön tányéron szolgálták fel a vacsorát. Nagyon örültek neki, mert állítólag ez nem egy bevett szokás, és már felkészültek, hogy pogácsát rágcsálnak egész este.
A cukorbeteg, és laktózérzékeny vendégeink miatt pedig készítettünk egy mindenmentes tortát is, hogy ne maradjanak ki. Természetesen a nagy tortából így nem tudtak enni, de ők is örültek, hogy gondoltunk rájuk.
Végezetül pedig íme egy lista az esküvő fő elemeiről. Ne feledd, ez a Ti napotok, ezért ne hagyd,h hogy bármi elrontsa! Ne foglalkozz most a családtagok panaszaival, vagy azzal, hogy ki mit gondol! És még egy dolog: hiába tervezed meg az egész napot és gondolod végig kb. ezerszer, akkor sem úgy fog menni, ahogy tervezted. Mindig lesznek meglepetések, erre készülj fel, és fogadd el, hogy lehetnek váratlan helyzetek. A lényeg, hogy ne idegeskedj!
Esküvőszervezés csekklista:
- Időpont
- Helyszín
- Esküvőszervező?
- Dekor » virágok, színek, székek, boldogságkapu, szalvéta stb.
- Vendéglista
- Meghívók
- Templomi esküvő » jegyesoktatás
- Anyakönyvvezető » okmányok rendben legyenek
- Koszorúslányok, tanúk felkérése
- Meghívók kiküldése
- Menyasszonyi ruha (cipő, ékszer, gyűrűpárna, bolero stb.)
- Sminkes » időben foglald le
- Fodrász
- Vőlegény ruha
- Menyecske ruha
- Koszorúslány ruhák & csokrok
- Gyűrűk
- Menü
- Italok
- Sütik » mamák, nagynénik akcióban
- Torta » tortakóstolás
- Fotós
- Videós
- Ceremónia mester/Vőfély
- Teljes nap menetét átgondolni
- Játékok
- Tortavágás
- Menyecsketánc
- Zenekar » bevonuló zenét, és a ceremóniára szánt zenéket elküldeni
- Vendégkönyv
- Vendégeknek ajándék
- Ültetési rend
- Ültető kártyák
- Menükártyák
- Szállás a vendégeknek
- Sofőrszolgálat vendégeknek, ha messzebbi helyszínen van az esküvő
- Próbasmink & próbahaj
- Ruhaigazítás
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: